הכירו את: מכינת באר אורה!

כותבים: עמרי בר סלע, אייל איטן ושי אייזנמן
לפני כחודשיים הגענו 27 חניכים למכינה בבאר-אורה, בלי מושג לאן פנינו מועדות. עם הזמן הבנו את רוח המכינה והמקום, תוך פעילויות שונות.

הלימודים

במכינה, אנו, חניכי המכינה, לומדים מקצועות שונים, כדי להרחיב אופקים, או במילים אחרות לומדים לשם לימוד. הלימודים מורכבים ממספר מקצועות, והם: תקשורת, פילוסופיה, יהדות, פסיכולוגיה, אקולוגיה, חקלאות, היסטוריה ואזרחות, מנהיגות, אני בתוך קבוצה. בניגוד לאופן הלמידה הנהוג בבית הספר, במכינה השיעורים מתנהלים באופן פתוח, כך שיש המון מקום לביטוי דעות שונות, מה שמאפשר לחזק את כושר ההבעה, המנהיגות והכריזמה.
למעשה, בתהליך הלימודי אנו נחשפים לכל מיני רעיונות חדשים, ומקבלים מידע על דברים שונים שלא ידענו קודם. הדבר גורם לנו לערער בדעותינו ובאמונתנו, מה שבסוף מוביל לחיזוק הזהות העצמית שלנו.


התנדבויות וחיי קהילה בחבל אילות

ההתנדבות היא חלק אינטגרלי בחיי המכינה. בכל שבוע, כאשר אנו נמצאים במכינה, אנו יוצאים להתנדב ביישובים השונים בחבל. אל מקומות ההתנדבות הגענו, לאחר שעברנו ראיון אישי ומבחן התאמה אישיותי לתפקידים השונים, כדי שתתקיים התאמה בין אישיותנו לבין מקום ההתנדבות לשם תהליך פורה ומוצלח. המכינה שלנו מתנדבת במקומות הבאים: בית הספר "מעלה שחרות", החווה הטיפולית בגרופית, גן הילדים בבאר אורה, צהרון באר אורה, בית גיל הזהב, הבית בקטורה, חי-בר, פארק צפרות, רט"ג והמרכז "מיוחד" באילת.
בנוסף, אנחנו לוקחים חלק בחיי הקהילה בבאר אורה. אנו מגיעים לאירועים השונים אשר נערכים בישוב, כגון קבלת שבת עם הישוב, חגיגות ראש השנה, יריד מכירות ופעילויות נוספות בישוב. כמו כן, לכל חניך יש משפחה מארחת בישוב, כלומר יש משבצת קבועה בלו"ז השבועי, בה אנו נפגשים עם משפחה בישוב.
ההתנדבות וחיי הקהילה בישוב מחזקות את הקשר שלנו עם החבל.


פרויקטים

במכינה יש מספר פרויקטים, והם: פרויקט חקלאי, פרויקט "שטחים פתוחים" ופרויקט בריכה. מטרת הפרויקטים היא לקיחת אחריות על שטח המכינה ופיתוחו, כך שבסוף הפרויקטים המכינה תהפוך למקום טוב יותר לחניכים. לכל פרויקט יש נרטיב שונה. להלן הנרטיבים של הפרויקטים (עם הסבר קצר):
חקלאי- להחזיר את אזור המכינה לתקופה בה היא הייתה נווה מדבר, "פנינה ירוקה" בלב המדבר.
שטחים פתוחים- בשל העובדה שאנו מחזור ב' של המכינה ישנו שטח "מת" גדול, וצריך למלא אותו באמצעים שונים. דוגמה לכך היא בניית כיפה גאודזית.


בריכה

הבריכה היא בין הדברים היחידים באזור המכינה, אשר קיימת מימי הגדנ"ע. לכן, חשוב לנו לשמר את המבנה שלה, כדי לשמר את מורשת הגדנ"ע. השימור נעשה עם חידוש, כלומר מבנה הבריכה והאזור נשמרים, אך אנו מוסיפים להם אלמנטים שונים ומגוונים.
הפרויקטים מחזקים את תחושת השייכות שלנו למכינה ולאזור בכלל. בנוסף הם מאפשרים לנו לצבור ידע נרחב בנושאים שלא יצא לנו להתעסק בהם לפני, כך שבסוף שנת המכינה נוכל לקבל ידע נוסף, אשר יוכל לשמש אותנו בעתיד. הפרויקטים משפרים את יכולות המנהיגות שלנו בכך שאנו לוקחים אחריות על תקציב ועל עבודה, כלומר אנו עושים את כל העבודה לבד, בליווי ויעוץ מצוות המכינה ומאנשים מקצועיים מהחבל.


וועדות 

כחלק מפיתוח האישיות והמנהיגות שלנו, אנחנו לוקחים חלק בוועדות שונות, כאשר בכל אחת מהן מספר משתנה של חניכים ולכל חניך תפקיד. הצוות במכינה חילק אותנו לוועדות לפי התאמה.

 

להלן הועדות:

וועדת שטח

במכינה אנו יוצאים לטיולים מחוץ למכינה, וכן לסדרות שונות. הועדה בונה את הסדרות והטיולים, כלומר חברי הועדה מחליטים על המסלול, בונים את הקונספט של הסדרות, כותבים תיק בטיחות, אחראים על לוגיסטיקה ועוד. החלק העיקרי בוועדה הוא הנרטיב, מפני שהוא הופך אותה מסתם טיול לסדרה עם משמעות, אשר מעשירה אותנו כאינדיבידואל וקולקטיב.


וועדת פנים

אחראים על אורח החיים במכינה. המטרה של חברי הוועדה היא להפוך את חיי הקבוצה לטובים יותר על-ידי חקיקת חוקים שונים ונהלים שונים. חברי הוועדה אחראים על כל חיי הפנים במכינה. כמו כן, אחראית הוועדה על תחום הגיוסים (בניית המחזור הבא).


וועדת חוץ

תחום האחריות של הועדה הוא יצירת קשרי חוץ. הועדה מתקשרת עם מרצים, עם הצבא, עם מחזור א', ועוד. דוגמה לתחום האחריות היא הסדרה שערכנו, "באר אורה-ים", בה חברי הוועדה הביאו מספר מרצים, כדי שיעבירו לנו שיעור במהלך הסדרה.


וועדת תוכן

הוועדה אחראית לספק תוכן לחיי הקבוצה ולספק הווי קבוצתי. לדוגמה: הם מתפעלים את קבלות השבת במכינה על-ידי בניית פעילות ייחודית לשבת.
הרעיון מאחורי עבודת הוועדות ועבודת הפרויקטים הוא שיתוף פעולה, כלומר שילוב כוחות בין כל חברי המכינה, כדי להשיג תוצאות מקסימליות משנת המכינה.