אירועי אוקטובר 2000 לא מנעו מקבוצת מורים בבי"ס תיכון "מעלה שחרות" שבערבה הדרומית להגיע לביקור היכרות בכפר עין מאהל שבגליל. מוחמד חביב-אללה, מורה ותיק בבי"ס המקיף בכפר, וצוות ביה"ס, פיזרו את מעט החששות בקבלת פנים חמה ובאירוח כמיטב המסורת הערבית. הידידות שנרקמה בביקור הפכה ל"נתיבים משותפים", פרוייקט ייחודי של אירוח הדדי ופעילות משותפת של מורים ותלמידים משני בתי-הספר, הנמשך מזה 6 שנים ברציפות.

בשנה החמישית לקיומו של הפרוייקט נוצר קשר עם קרן "לייף", קרן של האיחוד האירופי, אשר תומכת בפרויקטים בתחום איכות הסביבה ומעודדת פעילות חינוכית ושיתוף פעולה בין עמי האזור. איכות הסביבה היא אינטרס משותף לכל תושבי הארץ ו"נתיבים משותפים" החלו לפעול יחד בתחום זה.

הפעילויות של "נתיבים משותפים" בתחום איכות הסביבה משלבות לימוד ועבודה משותפת.הפעילויות מיועדות לתלמידים מכיתה ט' ועד י"ב. בכיתה ט' נחשפים כל התלמידים לפעילות כחלק מתכנית החובה של בית-הספר, והחל מכיתה י' ההשתתפות היא מתוך בחירה.

בכיתה ט' לומדים התלמידים משני בתי הספר תכנית לימודים מקבילה בנושא המים במזרח התיכון. לנוכח ריבוי האוכלוסייה באזורנו המחסור במים גובר והולך וניהול משאבי המים, תוך שימת דגש לכמותם ואיכותם, הופך להיות סוגייה מורכבת ומסובכת. בתוכנית ניתן דגש מיוחד לנושא המים ההופך להיות מרכזי במזרח התיכון ובפרט במדינת ישראל. התלמידים משני בתי-הספר ייפגשו לסיור לימודי משותף באצבע הגליל, עם דגש על מקורות הירדן והכינרת.

בכיתה י' מתקיימת פעילות בהנחיית איגוד ערים סחנין במטרה להכשיר את התלמידים לתכנון שיקום של המעיין העתיק שעל שמו נקרא שם הכפר עין מאהל. כ-20 תלמידים נבחרים מעין מאהל משתתפים בקורס מקצועי, הכולל 25 מפגשים בני 4 שעות כל אחד, ובו נלמדים עקרונות של פיתוח בר-קיימא, תהליכי תכנון ושימור סביבתי, הדברה ביולוגית, תכנון נוף, הסברה ועוד.  עמיתי "נתיבים משותפים" מכיתה י' במעלה שחרות ילמדו תכנים דומים במספר מפגשים מרוכזים בהנחיית צוות המחלקה לאיכות הסביבה במועצה האזורית חבל-אילות, ויכינו תוצרים ניידים, אשר יועברו לעין מאהל לטובת פרוייקט שיקום המעיין.

תלמידי כיתות י"א-י"ב לוקחים חלק בבניית תכנית המפגשים שלהם ועוסקים בתכנים מגוונים כגון: היסטוריה של המפגש היהודי-ערבי בארץ ישראל, אומנות המבטאת כמיהה לשלום, חברה וכלכלה ועוד. השנה נפגשו התלמידים הבוגרים גם עם סטודנטים ירדנים וישראליים, הלומדים וחיים יחד במכון הערבה ללימודי הסביבה שבקיבוץ קטורה. בעתיד אנו מקווים לחבר בין תלמידים הכותבים עבודות גמר משני בתי הספר למחקרים משותפים ואף חולמים על תוכנית של שנת שירות משותפת.

פעילות התלמידים עשירה ומגוונת, אך לב המפגש ב"נתיבים משותפים" הוא בין המורים משני בתי-הספר. המורים היו הראשונים לארח ולהתארח בבתי עמיתיהם ויצרו קשרים אמיצים, הרבה מעבר לפעילות עם התלמידים. מורים מגיעים עם משפחותיהם לביקורים בחופשות ושומרים על קשר חם. זוג מורים, המלמדים שניהם במעלה שחרות, הגיעו עם ילדיהם לבית חברם בעין-מאהל לביקור שהיה אמור להמשך יומיים אך התארך ל- 5 ימים! בכל מפגש של הפרוייקט מלמדים המורים בבית-הספר המארח וזוכים לחוויה מיוחדת במינה עבורם ועבור התלמידים המארחים. במקביל לפעילות התלמידים מתקיימת גם השתלמות מורים, שבה לומדים המורים על המפגש היהודי ערבי בארץ, על פרוייקטים של שיתוף פעולה בתחומים שונים ועל חייו ועמדותיו של האחר – בדיונים סוערים ומרתקים.