הקשר החמקמק בין הר סיני ל-F35

הרהורים בענייני קדושה וגעגוע לטיולים בסיני | אבישי גרינברג | קצה המדבר, גיליון מאי 2021


היה היה

במאה השלישית לספירה רדפו הרומאים את הנוצרים הראשונים, ואלו נאלצו לברוח ממרכזי היישוב ולחיות במחתרת במקומות נידחים, תוך ניסיון להגשים את אידיאל החיים הרוחניים והדתיים שישו הטיף לו.

מלבד התנאים הטבעיים, שהבטיחו לנזירים אפשרות קיום לצד מקורות מים ובוסתנים וכן מקלט מרדיפות ומפלט לנפש, האמונה הנוצרית גרסה כי בסביבת "ההר הגבוה" שבדרום סיני התרחשו המאורעות הנשגבים המתוארים במקרא, קרי מעמד הר סיני: ההתגלות האלוהית וקבלת התורה הביאו להיווצרות מסורת הקדוּשה להר ולסביבתו.

התחקות אחר הר סיני עוררה סקרנים לצאת למסע אליו ולחוס בצל השראתו. העדות הראשונה של חיי נזירים אשר נמשכו להוד הקדומים של הרי דרום סיני הייתה של הנזיר אמוניוס בשנת 373.

הצליינות המתועדת הראשונה לג'בל מוסא שבמאסיב הגרניט בדרום סיני הייתה של אגריה, צליינית מספרד אשר ביקרה בארץ ישראל, בלבנט, במצרים ובאסיה הקטנה בשנת 380. מהתיאורים המפורטים שלה עולה כי כבר אז הייתה פעילות נזירית חזקה על ההר, מלווה במסורות קדושה, ושהמקום הוא יעד לצליינות. כעשרים שנה לאחר מסע זה, עלה להר הנזיר נילוס.

בשנת 565 נחנך במקום מנזר בידי הקיסר יוסטיניאנוס הראשון, הידוע כיום כמנזר קתרינה הקדושה, על שם קתרינה מאלכסנדריה.

כושר הנשיאה של השטח (ההתחדשות הטבעית של מקורות המים, המזון וצמחיית המרעה) הוא שהכתיב במרוצת השנים "מסורות זיהוי" שונות בקרב כמה פסגות במאסיב הגרניט של הרי דרום סיני, היות ונזירי סיני שימשו לצליינים כמדריכים והראו להם את "אתרי ההתגלות" ותחנות בני ישראל בנדודיהם.

ג'בל צפצפה זוהה על ידי נזירי סיני עם "הר חורב" המקראי וסביבו הקימו כ-15 מכלולי נזורה. 11 אתרי נזורה מהתקופה הביזנטית נמצאים בסביבת ג'בל אום שומר.

עם הכיבוש המוסלמי באמצע המאה השביעית החלה הידלדלות ונטישה של אתרי נזורה רבים באזור ההר הגבוה, הביטחון במרחב התערער ותנועת הצליינות הצטמצמה ואף פסקה לעיתים במהלך אלף השנים של השלטון המוסלמי.

 

מבצע קדש את ההר

הרב יהודה לייב פישמן מימון, ממייסדי תנועת המזרחי, עלה לרגל אל ג'בל מוסא ערב מלחמת העולם הראשונה, מסע שליבה כעבור יובל שנים את הפולמוס התיאולוגי בסוגיית הזיהוי של ההר מול הקדושה הרוחנית של 'מעמד הר סיני', עת העפיל שמואל זנוויל כהנא, מנכ"ל משרד הדתות, אל פסגת ג'בל מוסא בנובמבר 1956 בתחילת מבצע קדש, ואף הביא משם אבן גרניט "קדושה".

נסיגת צה"ל מחצי האי סיני בראשית 1957 הביאה בסופו של דבר לקטיעת הדיון והפעילות המעשית ביחס לזיהוי הר סיני, שהתחדש ביתר שאת שני עשורים לאחר מכן, ביוני 1967, עם כיבוש סיני במלחמת ששת הימים והעלייה המוסקת והמתוקשרת של הרב הצבאי הראשי, שלמה גורן, אל פסגת ג'בל מוסא. קביעתו של האלוף גורן כי על פסגה זו התרחש מעמד הר סיני הציתה מחדש את פולמוס זיהוי ההר, הפעם בשדה המחקר האקדמי.

הארכיאולוג ד"ר צבי אילן הציע לזהות את הר סיני המקראי ב"ג'בל סרביט אל-ח'אדם"; לדעת חוקר הגיאוגרפיה המקראית, דניאל מיכלסון, "ג'בל צבע" הוא ההר המדובר; הגיאוגרף, פרופ' מנשה הראל, גורס כי דווקא "ג'בל סין באשר" הוא ההר; ואילו הארכיאולוג, פרופ' יוחנן אהרוני, מצביע על "ג'בל חלאל" כהר שהתרחשה בו ההתגלות האלוהית.

חוקרים אלו נימקו את הצעות הזיהוי תוך התבססות על ממצאים ארכיאולוגים והתייחסות לסיפור המקראי.

הצעות זיהוי נוספות התווספו בעשורים האחרונים על ידי טיילים, עיתונאים ופובליציסטים אשר על פי תובנותיהם הגיעו למסקנה שהגיעו, כדוגמת "ג'בל חשם א-טריף" על ידי שמחה יעקובוביץ' ו"ג'בל אל-לווז" אשר בחבל חיג'אז שבסעודיה, בידי הווארד בלום.

 

הר משלנו

בסוף שנת 1978 נחתם הסכם השלום בין ישראל למצרים, שבו נקבע כי ישראל תיסוג מחצי האי סיני תוך הכרזה על שטחי אש והיערכות מחודשת של צה"ל בנגב. כפועל יוצא מכך, הוא ביצע סקר נוף באזורים הללו.

בשנת 1982 יצאה ישראל מסיני ושנה אחר כך, ב-1983, פרסם הארכיאולוג עמנואל ענתי את מסקנתו כי הר כרכום הוא "הר סיני". ענתי, שביקר בסביבת ההר לראשונה בשנת 1954 כחלק ממשלחת ארכיאולוגית, נחשף לאלפי תחריטי הסלע הפזורים על ההר וסביבתו, בהם מוטיבים הדומים לאלו הנזכרים בסיפורים המקראיים. מאוחר יותר פרסם ספר שבו נחשפה מצבת 12 האבנים למרגלות ההר כמניין שבטי ישראל בעת המעמד.

 

אנו מכריזים בזאת

לאחר פתיחתו בשנת 1986 של כביש 10 לאורך הגבול חדש-ישן עם מצרים, נפגש חבר יטבתה עם ראש המועצה האזורית חבל אילות שבתחומה נמצא הר כרכום, והציע לו ליזום הכרזה מועצתית כי הר כרכום הוא הר סיני, ובכך למנף את התיירות בחבל אילות.

ראש המועצה דאז, שלמה טושינסקי, שאל: "איזה הר? איפה הוא?", ניגש למפה שהייתה תלויה על הקיר, מדד בכף יד פרושת אצבעות מרחק, ופסק: "ההר קרוב יותר למצפה רמון, אין לנו אינטרס בהר סיני הזה".

בשנת 1999, עם פרסום דבר הגעתו המתוכננת של האפיפיור יוחנן פאולוס השני לישראל, החלו יזמי תיירות שונים לקדם מהלך שעל פיו ימסור האפיפיור הצהרה במהלך ביקורו בארץ, כי הר כרכום הוא הר סיני, ובכך יהפוך הר כרכום ליעד צלייני חדש למיליוני קתולים מרחבי העולם.

חמישה ימים נמשך ביקורו של יוחנן פאולוס השני, ועל אף שקדמה לו עבודת הכנה ממושכת והוא לווה על ידי אמצעי התקשורת בארץ ובעולם, לא ניתנה ההכרזה המיוחלת לגבי הזיהוי הקתולי למקום מעמד קבלת התורה.

הר כרכום, הכבישים והשבילים המובילים אליו נמצאים בתחום מטווח של חיל האוויר הפעיל כל השנה, והגישה אליהם ניתנת במשורה על ידי הצבא לאחר תיאום מדוקדק. כדי לווסת את לחץ המטיילים, הנהיגו הצבא ומשרד החינוך הפסקת אימונים בשטחי אש בדרום הארץ במועדים שבהם מתקיימים הטיולים המסורתיים של תנועות הנוער: חופשת סוכות, חופשת חנוכה וחופשת פסח. בשל ההסדר הזה, שהונהג בשנות ה-80, מתנקזים להר כרכום מאות מבקרים בכל אחת מחופשות בית הספר הארוכות, המכונות בידי הג'יפאים "שלושת הרגלים של ארבעת הגלגלים", כאשר המועד המועדף על המטיילים להגיע להר כרכום הוא חנוכה, או ליתר דיוק 21 בדצמבר, היום הקצר ביותר בשנה.

ביום זה, כפי שתועד לראשונה בשנת 2004 על ידי האקולוג יגאל גרנות, מתקיימת תופעה ייחודית מסוגה בדמות הילה של אור שנראית כמו אש, היוצאת משוליו של נֶקֶב או פרצה בסלע ומאירה את שוליו בצבעים של צהוב וכתום, כל זאת החל מהשעה 12 בצהריים למשך כשעה תמימה.

יש הטוענים כי הסוד הכמוס הזה היה ידוע למתי מעט כבר שנים ארוכות, ומקורו בבדואים מקומיים אשר אולצו בידי צה"ל להתפנות מהאזור בתחילת שנות ה-80.

האם הבדואים צופנים בליבם סודות נוספים הקשורים לנדודי בני ישראל במדבר ושהחוקרים טרם גילו אותם? האם אכן התרחש מעמד הר סיני והיכן? מה אחוז הדיוק של המטוסים החמקנים של חיל האוויר בפגיעה במטרות אשר בסמיכות להר? מה שאפשר לקבוע כי "ייחודיותו" של ג'בל מוסא, קרי - הוד הקדומים, הביאה לעלייה לרגל אליו כשיאו של מסע רוחני אישי של אנשים שהאמינו כי שורה במקום קדושה, ואילו בהר כרכום התקיים תהליך הפוך: טיילים החלו לפקוד את ההר מטעמי סקרנות וחדוות הטיולים, ועם השנים נוצרו מסורות של הגעה מרוכזת בחופשות ישראליות, אשר ביחד עם הקושי הטכני בהגעה אליו – הפכו את הביקור בהר כרכום למשהו מיוחד. לפיכך, העלייה לרגל להר כרכום היא שהביאה לייחודיותו.


תגובות

תגובתך התקבלה בהצלחה!