חינוך נאות

בית הספר שלנו מתקיים בלב הקיבוץ עצמו, לומדים בו כ -30 תלמידים מכיתה א'-ח'. כיום אנחנו נמצאים בשלב פיתוח הוראה לבדיקת תחומים שונים שעוד לא התנסנו בהם ופיתוח שיטות שכן התנסנו בהן. כתבה: נילי אורנשטיין | צילום: גלית לשם | "קצה המדבר" גיליון ספטמבר.


תחום אחד הוא ההוראה האישית המותאמת:

 הכיתות שלנו הן רב גילאיות (בין דו שנתי לתלת שנתי), ויש בהן מספר קטן של תלמידים. כדי  שהפערים בכל קבוצה כזאת לא יהיו מתסכלים או בלתי אפשריים לגישור, אנחנו מפתחים את ההוראה האישית המותאמת.

זה אומר ששינינו את המרחב הפיזי בכיתות, והיiם ניתן ללמוד על הרצפה, על פוף או ליד שולחן שנפתח מהקיר. ילד יוכל לבחור את האופן שיתאים לו. מלבד זה, ההוראה עצמה בנויה מפרויקטים, תחנות, או משימות אישיות. חשוב לנו שילד יוכל ללמוד בלי תחרות כל הזמן. שילד יוכל ללמוד בקצב שלו.

אפשרות הבחירה תוך שיעור היא גם משהו נוסף שאנחנו מפתחים כי הוא תומך ביכולת של הילד לבחור את מה שמעניין אותו. ולאו דווקא מה אני אבחר שהילד ילמד.

 

תחום שני הוא:מרחבי למידה :

מרחבי למידה בשבילנו זאת האפשרות ללמוד באופן עצמאי עם אפשרות של בחירה. בחרנו באלמנט חדש, שהוא הצגת שאלה פתוחה, שתאפשר חשיבה יצירתית בלי שיפוטיות של הצלחה או אי הצלחה ובלי הכוונה למאגר ידע מסוים.

דוגמא לשאלה : האם תוכל לבנות רפסודה שצפה?

שמנו בתחנה חומרים שונים והכוונה הייתה שהילד יחקור בעצמו.

התחלנו עם תחנות מאוד פתוחות בתחומים רבים: בניה, פתרון בעיות, יצירה חופשית, הנחיה פשוטה.

במקביל, ערכנו עם הילדים שיחות על אופן ההתנהלות במרחב, גם במישור הפרקטי וגם מבחינת יחסים ביניהם. בנינו את ההתנהלות במרחב ביחד.

בסוף כל פעילות של מרחבי הלימוד, הילדים ישבו עם מחברת משוב אישי ביחס לאותו יום. הדגשים היו: אתגר שפגשתי, משהו משמח, קושי, ומשוב כללי.

הכוונה הייתה ליצור איתם שותפות שתאפשר להם גם להציע רעיונות לבניית תחנות חדשות, ולשכלל את הקיימות.

 

אנחנו גם מפתחים את התחום של הנושא הרב תחומי שמאפשר לימוד חוויתי של תחומים שונים

 דרך נושא מאחד.

 השנה נבדוק את הלמידה המבוססת פרויקט- PBL

השיטה הזאת מאוד מסקרנת אותנו המורים ואנחנו רוצים לפתח אותה עם הילדים. זאת למידה חוקרת שמאפשרת לילד לבנות תהליך בעצמו. לשים לעצמו יעדים, לחקור אותם ולבנות פרויקט שמתבסס על מה שלמד.

מה שמוצא חן בעינינו הוא למידה מתוך התנסות. התנסות בחומר, התנסות בהבנת ובחקירת כוחות ועוד.

בוחרים שאלה פורייה, מתחילים להתעניין בנושא, מתחלקים לקבוצות ויוצרים תהליך של חקר  ולמידה, שבסופה יש תוצר.

סוף שנה: סוף השנה הוא הזדמנות בשבילנו ליצור פרויקט גדול, רב גילאי של כל ילדי בית הספר.

זו יכולה להיות הצגה, זה יכול להיות סדנאות שהילדים מעבירים בעצמם למבוגרים, זה פרויקט בית ספרי שאנחנו מקדישים לו בערך חודשיים.

בשנה שעברה עשינו הצגה, שהכיתה הבוגרת הייתה שותפה בכל התהליך שלה. הרעיון להצגה, הדמויות, ההתרחשות ובניית הסצנות נבנו על ידי הכיתה הבוגרת עם המורה שלהם.

הם גם העלו רעיון שכל המורים ישתתפו. אז זאת הייתה הצגה רב גילאית ורב דורית….

 

השילוב עם הקהילה :חשוב לנו מאוד. בחגים אנחנו נוהגים לקיים אירועים המשלבים את הילדים בחיי המבוגרים באופן פעיל ולא מלאכותי. אם זה להצטרף לעשייה בתוך הקיבוץ, אם זה להקים גן ירק בעזרת מבוגר ואם זה לעשות תחנות פעילות בנושא ראש השנה לדוגמא שאותן בנו הילדים.

אנחנו רוצים להיות מחוברים להתפתחות של העולם והטכנולוגיה בלי לזנוח את הליבה של מה שאנחנו מאמינים שהוא החשוב ביותר, שזה יחסים בין בני האדם. אנחנו רוצים להכין את ילדינו לקראת מה שיבוא, אבל לצייד אותם בכלים הכי חשובים שיש: שזה קשב לאחר ולעצמי, יצירתיות וחופש.


תגובות

תגובתך התקבלה בהצלחה!